La început negocierile privind soluţionarea conflictului transnistrean
se desfăşurau în formatul „4” – Rusia, Ucraina, România şi Republica Moldova.
La 21 iulie 1992 a fost semnată
”Convenţia cu privire la principiile reglementării paşnice a conflictului
armat din zona nistreană a Republicii Moldova”, cunoscută sub numele
„Convenţia Elţin – Snegur”. După semnarea acestui document, în 1993, România
a fost exclusă din procesul de negocieri la insistențele Federației Ruse care
prefera mai degrabă o organizație interguvernamentală cu slăbiciuni interne ca
O.S.C.E [1],
un Chișinău inofensiv și un Tiraspol fidel la fel ca și Ucraina decât o Românie
revezionistă.
Formatul
de negocieri pentagonal (formatul ”5”) a fost stabilit de către ministrul rus
de externe, Evghenii Primakov și acceptat de O.S.C.E. care includea (Rusia,
Ucraina, Tiraspol, O.S.C.E. și Chișinău)[2].
Federația Rusă, Ucraina și O.S.C.E. s-au oferit a fi „mediatorii” reglemntării
crizei transnistrene, asigurând medierea dintre părțile aflate în conflict
(Chișinău și Tiraspol). În 2006, după semnarea Planului de Acțiuni Uniunea
Europeană – Republica Moldova, formatul de negocieri pentalateral a căpătat
altă formă prin includerea în procesul de negocieri a U.E. și S.U.A.
Astfel, în
prezent, avem în vigoare formatul ”5+2” de negociere care include: două părți –
Chișinău și Tiraspol, trei mediatori – O.S.C.E., Federația Rusă și Ucraina și
doi observatori – U.E. și S.U.A[3]. Este
evident că formatul de negociere ”5+2” este unul comfortabil pentru Federația Rusia
care tinde să devină singurul mediator în procesul de reglementare a crizei
transnistrene sau măcar să joce rolul dominant în acest format, formatul de
negocieri nu reprezintă decât o reprezentare complexă a actorilor implicați în
proces[4].
Ucraina agreează în totalmente poziția Rusiei și poate oricând condiționa
relațiile ruso-ucrainene aducând în discuție chestiunea transnistreană.
Tiraspolul face fără nici o îndoială, jocul Moscovei, O.S.C.E. asigură o
platformă de dialog între părțile implicate în conflict, iar U.E. și S.U.A. se
prezintă ca observatori. Din păcate România este parte terță în procesul de
negociere datorită efortului și ambițiilor rusești care a condiționat crearea
unui format de negociere cu excluderea Bucureștiului, care, în opinia
Kremlinului, are un cuvânt greu de spus. Bruxelles –ul manifestă o prudență
aparte în ceia ce privește relațiile moldo-ruse, pentru a evita un eventaul
format de negocieri ”1+1” (Moscova-Chișinău – doi negociatori) sau formatul
”2+1”, (Moldova și Transnistria – negociatori + Federația Rusă ca mediator),
impus de ”garantul” rus până în 2005, când Uniunea Europeană și Statele Unite nu
participau ca observatori[5].
Procesul
de negociere privind soluționarea crizei transnistrene este orientat pe două
direcții[6]:
1. Determinarea
statutului regiunii Transnistrene în cadrul Republicii Moldova;
2. Evacuarea contingentului militar rus aflat în partea de
est a Republicii Moldova.
Mediatorul rus și tehnica de negociere a
”scurt circuitării”
În procesul de
negocieri pe marginea soluționării crizei transistrene se conturează tendința
Federației Ruse de a rămâne singurul mediator și principalul garant în
chestiunea transnistreană. Obiectivul strategic de lungă durată a Rusiei
presupune menținerea Republicii Moldova în sfera de influență proprie și
integrarea acesteia în structurile C.S.I., iar chestiunea transnistreană
reprezintă cel mai important instrument de
șantaj pentru păstrare Basarbiei istorice în orbita intereselor rusești
și un element de rezonanță în contextul relațiilor cu Uniunea Europeană. Pentru
a-și îndeplini obiectivul propus, Kremlinul apelează deseori la tehnica de
negociere a ”scurt-circuitării”[1]
care presupune ”ocolirea” negociatorilor
deficili care în cazul formatului de negocieri ”5+2” sunt: O.S.C.E., Ucraina,
S.U.A. și U.E., adică, negocierea într-un format ”1+1” (Moscova-Chișinău). De
aceea Federația Rusă nu este interesată de reglementarea definitivă a diferendului
transnistrean și nici în acordarea unei autonomii limitate Transnistriei,
pentru că automat și-ar pierde prezența militară în regiune și rolul de arbitru
în zonă.
Prezența trupelor rusești în „străinătatea apropiată” este imperios
necesară pentru prestigiul militar rus, fiind ultimul contingent de forțe
militare dislocate în Europa. Federația Rusă și-a propus să „transnistrizeze”
Basarabia, continuând practica sovietică. Pentru Federația Rusă, regiunea
transnistreană, nu reprezintă nicidecum o “trambulină” a interselor rusești în
Balcani, și nici măcar nu o punte de legătură pentru îndiguirea Ucrainei, ea
constă în dorința Moscovei de a împedica unirea Republicii Moldova cu România[2]
sau o unitate europeană cu statul Român.
Încă de la
începutul anilor ’90, Nicolae Dabija, scriitor basarabean, sesiza într-un
interviu acordat revistei ”Tribuna” că separatismul transnistrean este
încurajat de către Moscova, ceea ce constituie ”un act de terorism, când o bucată de țară e luată ostatică”.
Nicolae Dabija vedea prin prisma separatismului transnistrean acel ”instrument”
de menținere sub influență, teritoriul dintre Prut și Nistru, pentru care Rusia
sovietică nutrea un interes major, unul de ordin economic: ”Moldova poate deveni o mare piață de desfacere atât a Occidentului,
cât și a Europei de Răsărit”, și altul de ordin geopolitic: ”pentru a obține gurile Dunării această
punte către Bosfor”[3]. Pentru aceeași redacție, un alt lider
al mișcării de renaștere națională, Valeriu Matei afirma că Kremlinul a
transformat Basarabia într-o colonie sovietică și are nevoie de o ”haită de docili” fideli stăpânului din
Est[4].
Fostul Ministru de Externe ucrainean, Boris Tarasiuk
(actualmente deputat în Rada Supremă din partea partidului Iuliei Timoșenko), a
declarat la Kiev, în cadrul ședinței clubului de discuții "Rolul Ucrainei
în soluționarea conflictelor prelungite", că “Transnistria nu este, nu a fost și nu va fi un actor independent”. (…)
Lipsa de voință politică din partea Rusiei împiedică punerea în aplicare a
soluționării conflictului. De istoria tuturor conflictelor, de cauzele
apariției lor se face vinovată Federația Rusă. Conflictele din Transnistria, Abhazia,
Osetia de Sud și Nagorno-Karabah au propriile caracteristici, dar comun în
aceste conflicte este prezența unei a treia părți, a unui jucător care este
autorul și sursa tuturor acestor conflicte – Federația Rusă. Fără participarea
activă a serviciilor secrete ruse nu ar fi apărut conflicte nici pe teritoriul
Moldovei, nici Georgiei sau în Nagorno-Karabah. Și acest rol, din păcate,
continuă"[5].
Federația Rusă, stat membru în Consiliul de Securitate al O.N.U. deține
compentențe exclusive în a promova menținerea păcii și securității
internaționale, prin rezolvarea pe cale pașnică a diferendelor regionale care
prejudiciază pacea și securitatea internațională, având dreptul să ia sub
tutelă proprie, teritorii declarate zone strategice, iar capitolul VI al Cartei
O.N.U. permite chiar folosirea metodelor de constrângere bazate pe folosirea
forței[6].
Din punctul meu de vedere, pentru a ține Republica Moldova în sfera sa
de influență și a periclita orice tendințe pro-europene sau pentru a nu permite o eventuală reintegrare a
statului moldovenesc sub alt semn decât cel rusesc, Federația Rusă uzitează un
procedeu diplomatic vechi, numit duș
scoțian[7],
prin care combină promisiunile de teritorii cu amenințările. La mijloc
însă, există un aspect greu de neglijat pe care Kremlinul nu vrea să-l
înțeleagă: nimeni nu cere de la ruși un
teritoriu care nu-i aparține iar fiecare amenințare și provocare în plus este
un minus pentru prestigiul rusesc.
Mediatorul
ucrainean – ”participăm dar nu intervenim”
Dacă Federația
Rusă este învinuită de provocarea crizei transnistrene, atunci, Ucraina este
susceptibilă să prezerveze situația creată în detrimentul propriilor interese
strategice, îndeosebi în relațiile româno-moldo-ucrainene sau în relația cu
vecinul său din est[8].
Proiectul de
rezolvare a crizei transnistrene propus de către un președinte ucrainean
pro-european a demonstrat în repetate rânduri că regiunea transnistreană își
are rolul ei în ecuația relațiilor cu vecinii, îndeosebi cu Federația Rusă.
Interesul sporit a Federației Ruse în Republica Moldova este strâns legat de
interesul rus în Republica Ucraina. Ucraiana este un actor cheie în procesul de
soluționare a conflictului transnistrean dar nu poate contribui definitiv la
soluția finală atât timp cât se manifestă tendințe separatiste dincolo de râul
Nipru și în Crimeea. Tot ce poate face diplomația ucraineană, este să
folosească regiunea transnistreană ca contrapondere la mișcările iredentiste
rusești. În acest scop, partea de est a Republicii Moldova a fost luată
”ostatică” de către ucraineni pentru ”a
forța fără menajamente mâna adversarului”[9] fie el din est sau din vest.
După părerea mea
personală, în procesul de rezolvare a diferendului transnistrean, Ucraina se
ghidează după dictonul: „participăm dar nu intervenim”. Kievul e conștientă de
faptul că atât timp cât Chișinăul va fi preocupat cu reîntregirea teritorială,
pretențiile și revendicările sale asupra nordului și sudul Basarabiei nu vor
pute fi puse în practică[10].
Interesele mediatorului ucrainean în regiunea transnistreană, implică costuri
și riscuri semnificative la adresa Kiev-ului, pentru că segmentul de graniță
dintre Ucraina și “R.M.N.” se află în imposibilitate de a fi controlată de
către autoritățile de la Chișinău, fără o colaborare cu serviciile vamale
ucrainene, dacă autoritățile ucrainene ar instaura un control vamal riguros pe
segmentul graniței de est a Republicii Moldova sau mai bine, dacă ar bloca
orice acces de intrare și ieșire ilegală împreună cu autoritățile de la
Chișinău, atunci „existența “statului”
transnistrean ar fi măsurat în zile” [11].
Chișinău
– de la politica ”pașilor mari” spre tactica înțelegerilor pas cu pas
Tot ce au fost în stare să întreprindă autoritățile de la
Chișinău pentru reglementarea diferendului transnistrean a fost
internaționalizarea conflictului înghețat din Europa, atrăgând în orbita
negocierilor actori regionali și globali. Elita politică, a insistat asupra
originii “rusești” a conflictului și asupra impactului negativ pe care îl poate
avea pentru vecinii noștri: Ucraina și statele Balcanice. Astfel s-a
constituit: teza anti-ucraineană și teza anti-balcanică[12].
Teza
anti-balcanică presupune că Federația Rusă, folosește regiunea transnistreană
drept cap de pod în Balcani, în special în Serbia.
Teza anti-ucraineană,
presupune că Transnistria este folosită ca un avanpost pentru încercuirea
Ucrainei între două brațe rusești: Tiraspol și Moscova.
Diplomatul moldovean,
Oleg Serebrian respinge din start ambele teorii pentru că este de părere că
legătura Tiraspol – Moscova poate fi oricând întreruptă de către Kiev, și că
regiunea transnistreană reprezintă o “enclavă” rusească, iar din punct de
vedere geostrategic, un „baraj circular” este
imposibil de aplicat în cazul Transnistriei, deoarece, pentru a avea o valoare
geostrategică, această fâșie de pământ, “trebuie
să fie un spațiu dacă nu insular , cel puțin dezenclavat (cum e Gibraltarul sau
Königsbergul)”[13]. Același autor, este sceptic și față de
a doua teorie, înaintând o remarcă interesantă care atestă că Federația Rusă ar
putea folosi Transnistria pentru a atrage Ucraina ca aliat în cazul unui război
clasic, dar dacă Kievul ar fi un aliat fidel al Kremlinului atunci, Izmailul și
Odessa reprezintă puncte geostrategice de mai mare valoare decât Râbnița,
Tiraspol sau orice altă locație transnistreană[14].
Dacă ar fi să
continuăm această logică, recent se conturează o altă teorie care poate căpăta
forma unui postulat, care vine să completeze pe cea anti-balcanică, sau să se
manifeste ca una individuală. Este vorba despre teza anti-europeană, care spune
că Federația Rusă, are un interes strategico-militar în estul Republicii
Moldova, pentru că axa Kaliningrad – Transnistria – Simferopol, costituie
un “cordon sanitar” rusesc[15],
care vine ca răspuns la scuturile anti-rachetă N.A.T.O. amplasate în Uniunea
Europeană (Polonia și România).
Eșecul Memorandumului ”Kozak” din 2003 și
schimbarea puterii la Chișinău în 2008, au determinat noua diplomație
moldovenească să se reorienteze spre alte metode de negociere privind
reglementarea crizei transnistrene, de la politica ”pașilor mari” care
presupunea neglijarea Tiraspolului și negocierea tête-à-tête cu Moscova, spre tactica înțelegerilor pas cu pas.
La modul declarativ, ex – Ministru de Externe a Republicii Moldova, Iurie
Leancă, menționa că Chișinăul este adeptul politicii ”pașilor mici” de creștere
a încrederii între Chișinău și Tiraspol[16],
o tehnică diplomatică agreată de către Evghenii Șevciuk, liderul de la Tiraspol
și susținută de către diplomația germană prin Excelența Sa Matthias Meyer,
Ambasadorul Germaniei în Republica Moldova: ”Noi
ne angajăm în continuare cu fermitate pentru susținerea pașilor mici de creștere
a încrederii în relațiile dintre ambele părți”[17], procedeu diplomatic suținut și de
Ministrul de Externe a Irlandei, Lucinda Creighton: ”Pașii mici sunt cheia spre succes. Este vorba despre răbdare”[18], afirmație făcută în postură de
reprezentant al O.S.C.E. în anul 2012. Tactica înțelegerii pas cu pas apare
după o perioadă de întrerupere a negocierilor privind reglementarea
diferendului transnistrean și după schimbarea guvernării atât la Chișinău
(2009) cât și la Tiraspol (2012), care au adus la masa de tratative doi
parteneri necunoscuți în relația cărora lipsește bineînțeles încrederea
reciprocă: ”Tratativele pas cu pas
construiesc încrederea reciprocă și permit părților să cunoască mai bine
problema negociată, să intre în intimitatea acesteia. După aceea, dacă primele
înțelegeri s-au desfășurat normal, conducând la rezultate scontante, se poate
trece la rezolvarea problemelor mai dificile”[19].
Luând în calcul ”răbdarea” la care ne îndeamnă Ministrul de Externe al
Irlandei, Lucinda Creighton, atunci cu certitudine, remarcă profesorul Ion
Pâlșoiu, precum că: ”răbdarea este
tactica cea mai puternică în afaceri, poate mai importantă decât renunțarea sau
amenințarea”[20]. Odată cu afirmarea valorilor
pro-europene, Chișinăul are toate șansele să-și reconfigureze pozițiile sale
față de Federația Rusă și să poate negocia cu vecinul din est ca de la egal la
egal având și alte instrumente diplomatice, alte variabile pe care le va putea
include în dialogul moldo-rus în ceea ce privește chestiunea transnistreană.
Pentru aceasta, Chișinăul are nevoie de o orientare politică unidimensională și
unanimă, ceea ce evită cu orice preț Federația Rusă.
Organizația
pentru Securitate și Cooperare în Europa (O.S.C.E.)
Misiunea O.S.C.E.
în Republica Moldova are drept obiectiv, analizarea situației în teritoriu și
impunerea respectării prevederilor Acordului de armistițiu din 1992. Printre
atribuțiile O.S.C.E., se numără și realizarea unor rapoarte cu privire la
derularea operațiunilor de menținere a păcii, în special, monitorizarea
angajamentului Federației Ruse ”parțial
îndeplint”[21]
de retragere a trupelor și echipamentului militar de la baza fostei Armatei a
14-a sovietice, din depozitul Colbasna, și să acționeze ca mediator între cele
două părți, aflate în diferend, pentru a încerca să găsească o formulă pentru a
păstra integritatea teritorială a Republicii Moldova precum și garantarea unei
autonomii substanțiale regiunii estice a Republicii Moldova. Dan Dungaciu, directorul
Insitutului de Științe Politice și Relații Internaționale al Academiei Române
neagă rolul spectaculos al O.S.C.E. în procesul de reglementare a situației din
Transnistria, argumentând prin faptul că Federația Rusă a acceptat destul de
ușor implicarea organizației în 1993, pentru că era conștientă de slăbiciunile
organizației care a eșuat practic în toate misiunile întreprinse în spațiul
ex-sovietic.
Principalul eșec al O.S.C.E. în calitate de mediator și
organizație inter-guvernamentală îl constituie relațiile cu ceilalți mediatori,
în special cu Federația Rusă, pentru care nu a găsit instrumente și convingeri pentru
a o obliga să respecte deciziile O.S.C.E. privind retragerea finală a trupelor
și armamentului rusesc de pe teritoriul Republicii Moldova, pentru că în opinia
autorului, la începutul anilor 2000, Reprezentantul O.S.C.E. la Chișinău,
William Hill, făcea indubitabil ”jocul” Federației Ruse, ”din dorința de a nu supăra Rusia”[22].
[1] Ion Pâlșoiu, Negociere și
conflict în Relațiile Internaționale, Craiova, Editura Reprograph, 2012, p.
77.
[2]
Oleg Serebrian, op.cit.,p. 124.
[3]
Mihai Iacobescu, op.cit., p. 270-271.
[5]
Vitalie Călugăreanu, Moscova vrea să
blocheze avântul european al Chișinăului, http://www.dw.de/moscova-vrea-s%C4%83-blocheze-av%C3%AEntul-european-al-chi%C5%9Fin%C4%83ului/a-16878431
(accesat la 15.06.2013).
[6] Ion
Pâlșoiu, op.cit., p. 111;
[7]
Hadrian Gorun, România între Rusia și
Bulgaria în preajma și la începutul primei conflagrații mondiale, în
Revista ”Universitatea Brâncuși”, nr. 43, anul I, 16-22 martie 2009, p. 6.
[8]
Oleg Serebrian, op.cit., p. 122.
[10]
Oleg Serebrian, op. cit., p. 122.
[11] Ibidem, p. 123.
[13] Ibidem, p. 123.
[14] Ibidem, p. 124.
[15]
Adrian Cioroianu, op.cit. p. 267.
[16]
Interviu cu Primul Minstru al Republicii Moldova, Iurie Leancă, Miracole nu pot fi produse, dar reforme pot
fi finalizate…, http://www.europalibera.org/content/article/25009635.html (accesat
08.06.2013).
[17]
Lina Grâu, Structuri administrative
eficiente și justiție de încredere, combaterea corupției și dialog cu
societatea – de toate acestea are nevoie Republica Moldova, în ”Obiectiv
European”, nr. 6, 28 decembrie 2012, p. 4.
[18] ***Reprezentant O.S.C.E. : Tehnica pașilor
mici, cheia succesului în soluționarea conflictului transnistrean, http://www.inprofunzime.md/stiri/politic/reprezentant-osce-tehnica-pasilor-mici-cheia-succesului-in-solutionarea.html
(accaesat la 08.06.2013).
[19] Ion
Pâlșoiu, op.cit., p. 83.
[20]
Idem.
[21]
Maria Raquel Friere, Roger E. Kanet, Key
players and regional dynamics in Eurasia. The Return of the ”Gret Game”, Hamshire,
Editura Palgrave Macmillian, 2010, p. 263.
[2]
Constantin Solomon, Conflictul
transnistrean și procesul de negocieri în formatul 5+2, în ”Moldoscopie”,
nr.3 (XLII), 2008, p. 175.
[3]
Idem.
[4]
Gheorghe Bianov, Reglementarea transnistreană : vectorul “Occidental” și cel
„Estic” al compromisului, Chișinău, Editura Cu drag, 2009, p. 14.
[5] Nicu
Popescu, Andrew Wilson, The limit of
Enlargement-Lite: European and Russian power in the troubled neighbourhood, Londra,
Consiliul European pentru Relații Externe, 2009, p. 41.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu