În sistemul internațional actual, securitatea
societală se referă la abilitatea societății de-ași prezerva caracteristice
esențiale, definitorii, în condiții de instabilitate și evoluție perpetuă a patern-urilor
tradiționale de limbă, cultură, asociere și de indentitatea națională,
religioasă și de obiceiuri[1].
Pentru comparație, securitatea văzută ca un concept general, se referă la libertatea
de a răspunde amenințărilor și riscurilor de orice natură, pe când securitatea
societală se referă, la situațiile în care societățile percep o amenințare la
adresa identității[2] .
Departamentul de Stat al S.U.A.
a raportat în 2003 că autoritățile transnistrene au continuat sa utilizeze
tortura, arestul și detenția arbitrară. Condițiile de detenție din Transnistria
au rămas aspre, iar etnicii moldoveni încarcerați de către autoritățile separatiste
au rămas în închisoare în ciuda acuzațiilor unor organizații internaționale
care demonstrează că procesele contra acestora au fost părtinitoare și nelegale.
Grupurilor pentru drepturile omului nu li s-a permis să viziteze prizonieri în
Transnistria[3].
Așa cum a fost deja spus, disensiunile
dintre Chișinău și Tiraspol au fost inițial
provocate din cauza statutului limbilor vorbite pe teritoriul R.S.S.M.
Utilizarea limbii române scrise cu alfabetul latin în schimbul limbii
”moldovenești” scrisă cu litere chirilice, a declanșat premisa mișcărilor
secesioniste. Și, de fapt, situația nu este satisfăcătoare în ceea ce privește
protecția drepturilor minorităților din Republica Moldova de a folosi propria limba
cu alfabetul latin. Fenomenul nu este unul marginal, în măsura în care etnicii
moldoveni constituie o treime din
populația Transnistriei (mai ales în Dubăsari și Grigoriopol), în conformitate
cu recensământul din ”R.M.N.” din 2004.
Paradoxal, etnicii moldoveni reprezintă
proporțional cel mai mare grup etnic din toată Transnistria. Cu toate acestea,
în regiune, doar șase școli folosesc în curriculum, alfabetul latin pentru limba
”moldovenească”(română), celelalte școli moldovenești folosesc alfabetul
chirilic. S-au făcut toate eforturile pentru a intimida profesorii și a descuraja
familiile să-și trimită copiii la aceste școli, negând orice finanțare publică.
Ca urmare, la Tiraspol, 800 de copii sunt împărțiți în nouă săli de clasă, cu echipament
redus. Nici ajutorul materialelor U.N.H.C.R., nici advocacy – ul din partea O.S.C.E.-ului față de regimul separatist
nu a fost suficient pentru a proteja dreptul locuitorilor Transnistriei de a
învăța în limba și alfabetul cu care doresc[4].
Autoritățile ”R.M.N.” continuă să persecute distincțiile identitare a etnicilor
moldoveni și vizează înlocuirea acestora cu o nouă populație ”transnistreană”.
Se urmărește rescrierea evenimentelor istorice și crearea deliberată a unui
sistem reprezentativ anti-moldovenesc și unul pro-rus[5].
Sistemul de învățământ din regiunea transnistreană acționează ca o mașină de
propagandă, alimentată cu evenimentele conflictului moldo-rus din 1992, în care
se pretinde că moldovenii ar fi început ostilitățile pe Nistru[6].
Înaltul comisar al O.S.C.E. pentru minorităţi naţionale, Rolf Ekeus, a
calificat o astfel de politică printr-un termen care s-a impus în limbajul de
specialitate - cel de epurare lingvistică.
El a catalogat în acest fel politica autorităţilor transnistrene faţă de
şcolile moldoveneşti cu predare în limba română pe baza grafiei latine din
Transnistria, la 15 iulie 2004, după ce
miliţia şi trupele
speciale transnistrene au
ocupat cu forţa
clădirea școlii nr. 20
„Lucian Blaga“ din Tiraspol[7].
În consecință, autoritățile de la Tiraspol,
au creat ceea ce numea Anderson Benedict – ”comunitate imaginară”, în curs de
dezvolatare a unui patriotism specific transnistrean care condamnă identitatea
moldovenească cu toate că-i poartă numele[8].
[1] Ion
Pâlșoiu, Studii de securitate, Craiova,
Editura Autograf MJM, 2010, p.34.
[2]
Idem.
[3]
Florent Parmentier, La Moldavie:
construction et viabilité d’un État-nation, Paris, Institutul de științe
publice, 2003, p. 78.
[4]
Felix Buttin, A human security
perspective on Transnistria reassessing the situation within the ”Black hole of
Erope”, în ”Human Security Journal”,
februarie, 2007, p. 24.
[5] Ibidem, p. 24-25.
[6]
A se vedea: Vladislav Shurygin, Belaya
kniga PMR, Moscova, Editura Regnum, 2006, http://www.vspmr.org/Upload/File/white-book.pdf
(accesat la 2.04.2013).
[7]
Mihai Grecu, Anatol Țăranu, Politica de
epurare linvistică în Transnistria, Cluj-Napoca, Editura Napoca Star, 2005,
p. 7.
[8]
Félix Buttin, art.cit., p. 25.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu