miercuri, 19 februarie 2014

Criza transnistreană în contextul securității europene

      Criza transnistreană în contextul securității europene

Republica Moldova este un stat ”falimentar” din Europa prins într-o criză de suveranitate din moment ce a pierdut controlul asupra unei porțiuni din teritoriul său și este în imposibilitate de a aplica uniform legile sale, în spațiul în care de jure îi aparține și este recunoscut de comunitatea internațională ca fiind parte a acesteia. Drept urmare, în prezent, în Europa de Răsărit, la 100 de km de granița Uniunii Europene, există o republică autoproclamată – Transnistria, în cadrul unui stat ”slab” – Republica Moldova care implică un complex de vulnerabilități la adresa securității regionale, nociv atât pentru Uniunea Europeană cât și pentru creator – Federația Rusă. Transnistria – ”bază înaintată” a Federației Ruse, factor de destabilizare regională și parte din ”constelația” enclavelor, satelite Moscovei, pe lângă interesele rusești, intră și sub incidența Politicii Europene de Vecinătatea, în consecință Republica Moldova obține dublu statut: stat vecin european și zonă de interes sporit al Federației Ruse.


   Această criză de suveranitate a căpătat forma unui ”conflict înghețat” sau ”uitat” cum se obișnuiește a fi numit în majoritatea cerecetărilor științifice, însă noi, ne propunem să privim situația de pe râul Nistru, nu ca un conflict ci ca o criză, considerând că termenul de ”conflict” este mult prea ”dur” și provocator în comparație cu realitatea existentă. Sintagma de criză este valabilă oricărei stări de tensiune cunoscute în sistemul internațional, contradicții politice, economice sau judiciare, oricăror schimbări sau transformări ce au loc în perioade de timp foarte scurte, medii sau destul de îndelungate[1]. Originea cuvântului criză pornește din greaca veche. Verbul ”krinein” are sensul de „a judeca”, „a separa”, „a decide”. Mai târziu, cu același sens de judecată și decizie, cuvântul grec ”krisis”, este preluat în latină ca ”crisis”[2]. Jean Louis Dufour susține, că din punct de vedere etimologic, sintagma de ”criză” rezidă din noțiunea de ”decizie” sau mai bine spus, din, obligația de decizie, pentru că, o situație tensionată urmează a fi catalogată drept criză, doar atunci când se simte nevoia de analizare și de luare a unei decizii pentru ameliorarea stării de fapt[3].

   Titlul studiului nostru de caz, conține, nu din întâmplare sau dintr-un deziderat naiv, termenul de ”criză”. Coordonatorul acestei cercetări, profesorul Ion Pâlșoiu, a insistat asupra introducerii acestei sintagme care definește etapa intermediară dintre pace și război, specific relațiilor internaționale. La momentul de față, situația transnistreană capătă forma unei crize periferice - (criză de mai mică amploare și cu consecințe de mai mică importanță asupra ordinii internaționale), care a trecut deja, de etapele de escaladare: (pace, diferend, confruntare, conflict armat), aflându-se în prezent (2013), în etapa de regres care include (faza de detensionare și realizarea unei noi stabilități), adică în situația în care este imperios necesar adoptarea unei decizii pe marginea acestui subiect.

   Am ales să fac o cercetare ștințifică despre regiunea estică a Republicii Moldova (regiunea transnistreană), din mai multe considerente. Cel mai important aspect ține de interesul meu personal care mă implică spre cunoașterea proximității lângă care m-am născut și locuiesc în prezent părinții mei[4] și din dorința de a ”trișa”, fiindcă am aflat că, atunci când faci ceva ce-ți place e egal cu nu a face nimic. Tema cercetării este de actualitate, atinge problemele istoriei recente, mă preocupă deosebit de mult derularea evenimentelor în acest spațiu, pentru că cunosc anumite aspecte din ”interior” și nu din cărți. În altă ordine de ideii, tema respectivă atinge în întregime materiile pe care le-am asimilat  în decurs de trei ani de facultate, este o temă nelimitată în abordări și perspective, conținutul căruia nu a fost epuizat în întregime. Pentru o viziune de ansamblu este necesar o informare la zi, pentru că problema transnistreană generează noi și noi variabile care se impun în mod imperios în lucrarea respectivă, îndeosebi pe fonul apropierii Chișinăului de Bruxelles, ceea ce implică puternic nemulțumirile vădite din partea Federației Ruse.

   Am structurat lucrarea de licență pe trei planuri distincte. Primul capitol înfățișează un cadru analitic de referință, necesar pentru înțelegerea dimensiunilor multiple pe care le implică criza transnistreană, din dorința de a demonstra că mișcarea separatistă din Republica Moldova  a fost dictată de oportunități și interese de moment și că nu există nici o premisă etnică de a considera această problemă, una fără soluții, ci dimpotrivă au fost înaintate o multitudine de propuneri de soluționare și au fost duse bătălii diplomatice, în adevăratul sens al cuvântului, pentru a obține câștig maxim de pe urma soluției fianale. Al doilea capitol abordează riscurile, vulnerabilitățile și amenințările generate de un ”stat” nerecunoscut în cadrul uni alt stat ”falimentar” sau ”eșuat” cum este Republica Moldova. 

Am simțit nevoia să analizez problema lucrării în conformitate cu noiile viziuni asupra studiilor  de securitate care presupune că, într-o lume din ce în ce mai interconectată și mai civilizată, situațiile de tensiune, conflict sau criză sunt abordate pe sectoare, în sensul că, în prezent, la adresa securității oricărui stat, amenințările asimetrice sunt cu mult mai eficiente și dăunătoare decât o intervenție militară sau atac nuclear. De accea am încercat să nu insist prea mult pe dimensiunile militare a securității, ci pe celelalte dimensiuni (nonmilitare)[5], pentru că fiecare sector identifică anumite tipuri de interacțiune, spre exemplu: 
  • sectorul social – relații de identitate colectivă, care implică sustenabilitatea tiparelor lingvistice, identitatea națională; 
  • sctorul economic – relații comerciale, accesul la resurse, finanțe și piețe de desfacere; 
  • sectorul politic – relații de autoritate, stabilitatea sistemelor de guvernare; 
  • sectorul energetic – relații de interdependență energetică, resurse alternative de energie. 

Al treilea capitol analizează problema transnistreană în lumina confruntărilor geopolitice dintre Federația Rusă și Alianța euro-atlantică, această abordare are o doză proprie de originalitate, deoarece problemele statelor nerecunocute din fostul spațiu sovietic, de obicei, sunt privite în lumina relațiilor dintre Marile Puteri, adică, în ceea ce privește confruntarea geopolitică dintre Federația Rusă și Alianța Euro-Atlantică. Republica Moldova este caracterizată drept o „țară tampon” între două priecte geopolitice majore: proiectul euro-atlantic (sub egida N.A.T.O. și U.E.) și proiectul euro-asiatic (sub egida Federației Ruse).

   Criza Transnistreană reprezintă drumul unde se intersectează interesele unei Uniuni Europene lărgite și încrezătoare, și dezideratele ”imperialiste” a succesoarei Uniuni Sovietice aflată încă în derivă și defensivă. Chestiunea transnistreană reprezintă un diferend artificial, tipic celorlalte crize din spațiul ex-sovietic având la origini același scenariu: escaladare militară – intervenție externă – încetarea focului sub auspiciile trupelor de menținere a păcii (rusești) – mini crize provocate periodic între cele două părți[6]. Pe parcursul lucrării o să întâlnim o sumedenie de sintagme prinse în ghilimele, asta pentru că în opinia noastră, extensiile și consecințele unui fenomen fals (”republică” separatistă ), nu poate poate avea nici o doză de legitimitate, pentru că, precum afirma un medic dac: ”dacă un întreg este bolnav, partea nu poate fi sănătoasă”.

   Scopul acestei cercetări este de a identifica în ce măsură criza transnistreană afectează securitatea în Europa și care sunt măsurile întreprinse atât de Uniunea Europeană cât și de Federația Rusă pentru soluționarea definitivă a diferendului nistrean. Când fac referire la  securitatea europeană nu mă refer în mod implicit doar la Uniunea Europeană ci la toate statele de pe ”bătrânul continent”, inclusiv și la Federația Rusă, cu toate că aceasta din urmă insinueză că ține sub control regiunea dincolo de Nistru, grupările criminale de la Tiraspol care au sub stăpânire cel mai mare depozit cu armament periculos din Europa în satul Colbasna, și o afcere profitabilă numită ”Republica Moldovenească Nistreană” cu aproximativ 500 de mii de angajați (atât constituie populația Transnistriei), au o influență egală cu liderii de la Kremlin. Dorim să evidențiem consecințele negative generate de această criză nistreană, care au un impact transfrontalier și nu doar unu local cum se consideră a fi. Credem că regiunea transnistreană este un caz aparte și trebuie soluționat corespunzător unui plan aparte și nu conform unui proiect universal cum se dorește la Moscova.
   Am luat în calcul că Republica Moldova este un stat european și face parte din civilizația istorică europenă, o peninsulă a latinității care stă de strajă față-n față cu panslavismul rusesc, la fel cum afirma Jose Manuel Barroso la Chișinău, în 2012, că s-a simțit în Republica Moldova ca acasă și a putut să înțeleleagă limba română fără traducere și că suntem foarte apropiați, fiind un semn de bun augur pentru viitorul european al Republicii Moldova și pentru procesul de soluționare a crizei transnitrene, pe care Chișinăul nu-l poate abandona chiar dacă ar dori pentru că este de datoria Republicii Moldova să asigure conaționalilor săi, libertatea de a trăi în demnitate, indiferent de malurile unui râu sau orice altă graniță naturală sau administrativă, astfel Chișinăul demonstrând că nu are nevoie doar de o porțiune de pământ, ci de o securitate eonomică, politică și socială comună care să contribuie la prosperitatea și dezvoltarea proprie dar și a securității regionale în întregime.

   Diferendul din raioanele estice ale Republicii Moldova, cunoscut ca și criza transnistreană, constituie un caz aparte și diferit față de celelalte crize secesioniste din spațiul ex-sovietic: Georgia (Abhazia și Osetia de Sud); Azerbaidjan (Nagorno-Karabah). Din prisma poziției geopolitice a Republicii Moldova, care este un stat european, la fel și diferendul transnistrean a fost apreciat de către ex-ministru de externe român, Adrian Cioroianu, ca fiind ”cel mai european dintre ”conflictele înghețate””[7], ceea ce inoculează o doză de încredere că disputa transnistreană este cel mai ”soluționabil”[8] diferend dintre cele enumerate mai sus. Acest optimism privind o eventuală soluționare pornește de la faptul că în raport cu ”conflictele înghețate” din sudul Caucazului, cât și comparativ cu disputele din Kosovo sau Cipru, mișcările secesioniste transnistrene nu poartă un caracter etnic, ci mai degrabă au fost motivate din considerente politico-economice[9].






[1] Teodor Frunzeti, Soluționarea crizelor internaționale, Iași, Institutul European, 2006, p. 48.
[2] Ibidem, p. 49.
[3] Jean Louis Dufour, Crizele internaționale, București, Editura Corint, 2002, p. 13.
[4] Sunt domiciliat în raionul Rezina, orășel de pe malul Nistrului, învecinat cu orașul transnistrean Râbnița sau Râmnicioara (cum era numit în perioada interbelică când ”moldovenii țineau strajă pe Nistru”),  în sectorul de nord a Zonei de Securitate,
[5] Barry Buzan, Ole Wæver, Jaap de Wilde, Securitatea. Un nou cadru de analiză, Cluj-Napoca, Editura CA Publishing, 2011, p. 22
[6] *** Transnistria. Evoluția unui conflict înghețat și perspective de soluționare, Institutul Ovidiu Șincai, București, 2005, p.3. http://www.fisd.ro/PDF/mater_noi/Raport_Transnistria.pdf (accesat la 20.04.2013).
[7] Adrian Cioroianu, Geopolitica Matrioșkăi. Rusia postsovietică în noua ordine mondială, București, Editura Curtea Veche, 2009, p. 270.
[8] Nicu Popescu, Leonid Litra, Transnistria: o reintegrare treptată, Institutul pentru Dezvoltare și Inițiative Sociale ”Viitorul”, 2012, p. 6.
[9] Pierre Jolicoeur, Aurélie Campana, “Conflits gelés” de l’ex-URSS.Débats théoretiques et politiques, în vol. Etudes internationales, Vol. 40. Nr.4, 2009, p. 504-505.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu